REGLER FOR ROBOT
Dette er ikke en konkurranse i å finne svakheter med reglene.
0. Maksimal vekt er 2 kg robot pluss 2 kg batteri.
- Lasere er ikke tillatt.
- Farlige væsker (brennbare og etsende) er ikke tillatt.
- Prosjektiler er tillatt, men bare hvis de ikke kan skade for publikum. Det skal ikke kunne gå gjennom en 5 mm polykarbonatplate.
- Ingen kjemisk drevne projektiler
- Ingen trykkluft
- Hurtig, roterende deler må festes godt.
- Sabotasje er ikke lov.
- Gjemming av deler, komponenter og verktøy under byggeprosessen.
- Ødeleggelse av deler og verktøy under byggeprosessen.
- Ødeleggelse av hazzards/arena med overlegg.
- Signal-jamming er ikke lov, med forbehold om uvitenhet.
- Batteripakke må forhåndsgodkjennes, se eget dokument.
- Eksplosiv, brennbar eller giftig gass/materiale er ikke tillatt.
- Våpen må kunne skrues av trådløst, de må også skrues av om man mister forbindelsen til roboten.
- Roterende våpen o.l. må kunne stoppe innen 60 sekunder
- Må være gøy.
- Laget skal bestå av 1-5 personer.
REGLER FOR BATTERIPAKKE
Hovedregelen er at batteriet ikke skal være brennbart og skal ikke søle, brenne, eller sprute innholdet hvis punktert.
Forbudte batteriteknologier:
- Li-Ion (Lithium Ion)
- LiPo (Lithium Polymer)
- LiFePo4 (Lithium Iron Phosphate)
- NiCd
Tillate batteriteknologier:
- Alkaline (Dry Cell)
- NiMH (Nickel-metal Hydride)
- Pb (Sealed Lead Acid) (Gel)
OM GJENNOMFØRELSE AV KONKURRANSEN
Det kåres en hovedvinner, samt en vinner i hver av tre kategorier.
Konkurransen består av tre deler med tilhørende vekting:
- Hinderløype (25%)
- Faglig vurdering av en uavhengig jury (25%)
- Kampturnering (50%)
Hinderløpypa består av en smidighetsdel og destruksjonsdel. Det blir minuspoeng for å treffe feller, minuspoeng for tiden du bruker og plusspoeng for gjennomføring av destruksjon av utplasserte mål.
Kontakt med hinder | -1 poeng |
---|---|
Tid brukt | 0-10 poeng relativt til konkurrentene |
Destruksjon av tre brusbokser | Maks 10 poeng pr boks |
Seiersbetingelser under kampturneringene:
- Motstanderen har blitt satt ut av spill og kan ikke bevege seg (i mer enn 20 sekunder)
- Den som har forårsaket mest skade på motstanderen vinner dersom alle robotene fungerer når kampen avsluttes. Dette avgjøres av dommerne.
- Motstanderen trekker seg
Regler under kampturneringene:
- Dersom en av robotene er holdt fast i mer enn 20 sekunder uten at det blir påført skade, blir kampen pauset, og robotene blir frigjort.
- Dersom du er ansvarlig for at en gjenstand havner utenfor arenaen eller gjør skade på beskyttelsesglasset blir du diskvalifisert.
- Det er ikke tillatt å fortsette kampen etter at dommerne har stoppet den.
Poengutdeling:
Informasjon om poengutdeling blir gitt senere.