You are viewing an old version of this page. View the current version.

Compare with Current View Page History

« Previous Version 4 Current »


På alibaba kan man få kantakt med fabrikker som lager det meste. I motsetning til ebay og aliexpress som ofte bare te en butikk så representerer selgerne på Alibaba ofte en fabrikk.


Først søker du etter det du vill ha. Hvis du skal ha noe som er custom, for eksempel gravert logo så legg til custom i emnefeltet. Hvis de ikke skriver custom i beskrivelsen så kan det forsatt hende de har mulighet til å gjøre custom bestillinger.


Det er ikke alltid pris er oppgit og den er som regel opgitt som en fra til. Prisen avhenger som regel av antall. Ikke alle selgere selger i små kvanta, noen kan ha minimums ordre på 100k sokker, som blir litt mye til OV.


Når du har funnet en selger som ser ut til å trykker du "Contact Supplier"

Herfra så går det via chat på alibaba, eller mail etter hvert.  Selgerene er som regel veldig hyggelige og hjelpsomme å ha med å gjøre. Bruk enkelt og direkte språk. De du chatter med kan ha varierende grad av engelskkunskap.

Det første du spørr om er et "quoute" på hva du skal ha med frakt til Norge. Bruk enkelt men presist språk. Enkelte selgere har et skjema du fyller ut når du tar kontakt.

  • Hvilket produkt
  • Hvor mange
  • Hva skal eventuelt vere custom
  • Frakt til norge

"Hi. Can I get a qoute for 1000 pair of white socks with a woven black logo. Please include air shipping to Norway."


Betaling

Selger lager en purchase order på alibaba. Du vil sansyligvis få en link til den av selger. Der får en opplyst kontonr og betalingsdetaljer. Det går via Alibaba ikke direkte til selger. Lenken har begrenset gyldighetstid så en bør betale den så snart så mulig. Gi også besjed til selger når den er betalt.

Frakt

Det er i hovedsakt to fraktmåter fra Kina når en bestiller i litt kvantum, ekspressfrakt eller båt.

Flyfrakt

Dette er det enkleste og raskeste men også dyreste alternativet. Ekspressfrakt fra DHL, TNT, FEDEX eller lignende er ofte dyrt, men frakttiden er lav, typisk en uke. Funker bra for mindre leveranser, tenk et par esker. Trasportøren ordren som regel også import og fortolling. Som regel kommer det til OV med enten med DHL eller posten.


Sjøfrakt

For større leveranser så er båtfrakt et alternativ. Men leveransen bør vere av en viss størrelse. Tenk minst en pall. Frakttiden er ca 1.5 - 2 måneder til vanlig, men pr 2022 så er de muligens noe lengre grunnet globale shipping problemer.

Det er også en del ting som må ordnes når varer skal importeres med sjøfrakt. Noen av disse er tidskritiske, og må vere ferdig ordnet innen en uke etter at båten har kommet til Norge for å ikke få ekstra gebyr fra havna. Snakk med noen som har gjort dette før hvis det er første gang.

Frakten fra Kina til Norge kan vere veldig billig, ofte også inkludert i prisen. Men det koster en god del å få den fra havna i Oslo til Trondheim. Det koster fort mellom kr 5000 og kr 10000 i avgifter og frakt. I tilleg til dette så kommer 25% mva på kjøpsprisen.

Når man har betalt og varene er lastet på båten i Kina kommer selger til å sende noen dokumenter fysisk som må videresendes. Disse skal videresendes til speidtør som tar seg av importen til norge. Vanligvis vet en ikke hvilket firma som er speditør før båten har kommet til havna i Norge.

Speditør

Et norsk firma som er sørger for import og er mellommann. Disse firmaene liker å skrive regninger så her gjelder det å vere kjapp. Vanligvis så er det inkludert en uke mellomlagring på havna, etter det så må du betale leie.

For at speditør skal kunne gjøre sinn jobb trenger de "Bill of Lading" og "Comercial Invoice". Her må orginal kopi du fikk fra selger sendes fysisk med posten.

Første mail fra speditør kan se ca slik ut. Da vil en få en faktura på diverse avgifter for å få pakken av båten. Den er enda ikke fortollet. Svar på mailen og si at du ønsker at de skal ordene fortolling og frakt videre til Trondheim. Du vil deretter få en eller to fakturaer til som må betales. Hvis dette ikke ordnes på en uke så begynner taksameteret å gå for lagerleie.

Kjære kunde

Vennligst se vedlagt ankomstmelding for din forsendelse med Nordicon referanse NO352422

total vekt 700 kgs
total volum 3.48 cbm
totalt antall kolli 1 pkgs

NB NB NB
Fra 22 mai 2020 er det nye utleveringsrutiner hos BRING som må følges!!!
Vennligst spør Nordicon om dere ikke kjenner til de.

Varene dine/deres fra SHANGHAI har nå kommet til OSLO.
Før de kan utleveres, må følgende være oppfylt.
1) Vår faktura må være betalt.
Vi godtar kvittering fra nettbank så lenge det står at betalingen er utført. Vårt kontonr er 6021.07.43270, vennligst skriv inn vårt invoice nr i rubrikk for Kid nr.
2) Vi må ha fått tilsendt original Bill of Lading.
Denne må sendes pr post til: Nordicon NUF, c/o Spaces, Calmeyers gata 5, 0183 Oslo
3) Varene må være fortollet.
Hvis dere ikke har en speditør som gjør dette for dere, kan vi hjelpe til.
Dersom dere ønsker vår hjelp må vi få tilsendt handelsfaktura, deres foretaksnr og evnt. tollkredittnr.
Vår pris:
Ekspedisjon fortolling: NOK 500,- ( + mva )
Ved dagsoppgjør for privatpersoner og ikke-momsregistrerte firma:
Utleggsprovisjon 3% av fakturaverdi min NOK 400,-
Toll/MVA etter gjeldende satser

For ordens skyld minner jeg om at lagerleie begynner fra og med 13/10


Med vennlig hilsen / Best regards

Ordliste

OrdForklaring
QouteEt pristilbud på en vare
Bill Of LadingFraktdokument






  • No labels