You are viewing an old version of this page. View the current version.

Compare with Current View Page History

« Previous Version 13 Next »


Teori

Bakgrunn


Spoleemnematerialer

De viktigste egenskapene for spoleemne er at det må være stivt og ha lav permettivitet. På generelt grunnlag er da de fleste typer plastikk godt egnet.

Enkelte teslakoilnettsteder [1] [2] anbefaler å ikke bruke PVC som spoleemne grunnet at PVC absorberer fuktighet fra luften, og heller bruke akryl. Dette betviles av de på ov som har gjort egne undersøkelser. Kilder [3] [4] sier at det er motsatt og at PVC ikke tar til seg fuktighet, men det gjør derimot akryl. Anekdotiske bevis viser at begge materialer fungerer tilfredsstillende.

Virkemåte

TBD

Versjoner

V0.1 (2009)

Changelog

  1. Viklet med drill på PVC rør

Errata

  1. Tar fyr alt for ofte
  2. Ikke lakket med epoksy
  3. PVC tar opp vann fra lufta (Muligens ikke sant alikevel se "spoleemnematerialer")

V1.0

Release: 2014

Changelog

  1. Viklet på akryl av Elkraftverkstedet
  2. Lakket med epoksy

Errata

  1. Alt for dyr

V1.1

Release: 2014

Changelog

  1. Viklet på bakelittlignende rør (kjøpt fra elkraftverkstedet) med egenbygd spolevikler med P Ranton Øverseth Olsen som motor, og Øystein Smith som trådguide.
  2. Lakket med epoksy

Errata

  1. Ingen


Produserte spoler

SNVMontertLengdeDiameterOmkretsViklingerTrådlengdeTråddiameterTrådtverrsnittInduktansPlasseringKommentar
?0.1(warning)







2009 spoleriggHar tatt fyr
011.0(huk av)







TK1000 SN:01Den dyre
021.1(huk av)1080mm136mm427mm27001153m0.4mm0.126mm2
TK1000 SN:02Den store

SN:02 Logg

Den 2017-02-09 kom jordkontakten i bunn av sekundærspolen (L2) inn mot viklingene i bunn, dette lagde overslag som brant bort epoksy. Det ble ikke brudd i kobbertråden. Skaden ble fotografert med mikroskop og lakket over med epoksy.

  • No labels